ZASADY PRZESTRZEGANIA WYMAGAŃ UCHWAŁY ANTYSMOGOWEJ ORAZ ZAKAZU SPALANIA ODPADÓW.Procedury przeprowadzania kontroli palenisk pod kątem przestrzegania wymagań określonych w „uchwale antysmogowej” dla województwa śląskiego i zakazu spalania odpadów na terenie gminy Krzyżanowice Podstawa prawna prowadzenia kontroli Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Uchwała Nr V/36/1/2017 z dnia 7 kwietnia 2017r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa śląskiego ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw. Podmioty upoważnione do przeprowadzenia kontroli Wójt Gminy Krzyżanowice jako organ kontrolujący upoważnia do przeprowadzenia kontroli pracowników Urzędu Gminy Krzyżanowice oraz Straży Miejskiej w Raciborzu w ramach zawartego porozumienia. Do kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska zastosowanie mają przepisy art. 379 ustawy z dnia 27 kwietnia 2021 r. Prawo ochrony środowiska. Przedmiot kontroli Kontrola eksploatowanego urządzenia grzewczego. Kontrola wykorzystywanego paliwa. Ocena gospodarowania odpadami. Przesłanki do wszczęcia kontroli Obowiązek przeprowadzenia minimalnej liczby rutynowych kontroli przestrzegania zapisów uchwały antysmogowej dla województwa śląskiego oraz zakazu spalania odpadów wynika z harmonogramu realizacji działań naprawczych dla strefy śląskiej, określonego w „Programie ochrony powietrza dla województwa śląskiego”. Dodatkowymi przesłankami do przeprowadzenia kontroli w zakresie przestrzegania uchwały antysmogowej i zakazu spalania odpadów są: 1) zgłoszenia dokonywane przez mieszkańców przekazywane: bezpośrednio, drogą elektroniczną, telefoniczną lub za pośrednictwem poczty tradycyjnej;2) podejrzenie nie wywiązywania się z obowiązków wynikających z ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach; 3) powiadomienia o ryzyku wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla PM10 (Poziom II) lub powiadomienie o ryzyku wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego dla PM10 (Poziom III), zgodnie z planem działań krótkoterminowych stanowiącym integralną część Programu ochrony powietrza dla województwa śląskiego; 4) konieczność przeprowadzenia kontroli powtórnej, będącej następstwem i kontynuacją wcześniej podejmowanych działań kontrolnych. V. Przebieg i ustalenia kontroli Prowadzący kontrolę zobowiązani są posiadać podczas kontroli aktualne upoważnienie do wykonywania czynności kontrolnych, udzielone przez Wójta Gminy Krzyżanowice. Czynności kontrolne wykonywane są w obecności Kontrolowanego. 2a. Dopuszcza się przeprowadzenie kontroli pod nieobecność kontrolowanego, gdy przemawia za tym specyfika kontroli. Kontrolowanym jest właściciel (współwłaściciel) nieruchomości lub jej użytkownik lub inna osoba dorosła zamieszkująca nieruchomość. Kontrolujący ma obowiązek pouczyć Kontrolowanego o jego prawach i obowiązkach oraz uprawnieniach Kontrolującego do przeprowadzenia kontroli. W sytuacji, gdy Kontrolowany odmawia wpuszczenia Kontrolujących na teren nieruchomości, (lub jej części), uniemożliwiając lub też utrudniając przeprowadzenie kontroli, informację tą odnotowuje się w protokole kontroli jako popełnienie czynu określonego w art. 225§1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997r. Kodeks karny. W związku z powyższym na miejsce wezwany zostaje patrol Policji, w którego asyście można przeprowadzić kontrolę. Podczas kontroli sprawdzeniu podlegają: liczba urządzeń grzewczych, typ urządzenia grzewczego, rodzaj stosowanego paliwa; termin wymiany eksploatowanego urządzenia grzewczego; klasa kotła, pod kątem spełnienia wymagań normy PN-EN 303-5:2012 oraz rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe parametry miejscowego ogrzewacza zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2015/1185 z dnia 24 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe; rodzaj stosowanego paliwa pod kątem zgodności z Uchwałą Nr V/36/1/2017 z dnia 7 kwietnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa śląskiego ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw; miejsce i sposób magazynowania wykorzystywanego paliwa, oględziny pomieszczenia, w którym znajduje się urządzenie grzewcze (pod kątem magazynowania odpadów), sprawdzenie wilgotności drewna; sposób segregacji i gromadzenia odpadów, celem weryfikacji czy gospodarowanie odpadami prowadzone jest w sposób zgodny z przepisami; W trakcie kontroli Kontrolujący może zażądać okazania następujących dokumentów:a) potwierdzających zakup paliwa do celów grzewczych (np. faktury), b) świadectw jakości paliwa stałego, wystawionych zgodnie z ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. c) dokumentacji potwierdzającej zgodność urządzenia grzewczego z uchwałą Nr V/36/1/2017 z dnia 7 kwietnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa śląskiego ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw. w przypadku stwierdzenia, że w urządzeniu grzewczym lub bezpośrednim otoczeniu urządzenia grzewczego znajdują się odpady w trakcie kontroli sporządza się dokumentację fotograficzną; w przypadku, gdy podczas kontroli zachodzi podejrzenie, że w urządzeniu grzewczym są spalane lub współspalane odpady podczas kontroli mogą zostać pobrane próbki popiołu w celu przekazania do akredytowanego laboratorium. Pobraną próbkę fotografuje się, a następnie umieszcza w pojemniku zabezpieczonym plombą; podczas kontroli należy poinformować Kontrolowanego o możliwościach uzyskania finansowego wsparcia z budżetu gminy Krzyżanowice na realizację zadań związanych z wymianą źródeł ciepła lub programu „Czyste Powietrze” ogłoszonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej; Kontrolowanego poucza się o obowiązku złożenia w terminie deklaracji o źródłach ciepła lub źródłach spalania paliw do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB); z czynności kontrolnych sporządza się protokół. Do protokołu z czynności kontrolnych zastosowanie mają przepisy art. 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2021 r. Prawo ochrony środowiska: a) w przypadku przeprowadzenia kontroli zakończonej pozytywnym wynikiem, dopuszcza się sporządzenie „notatki służbowej” potwierdzającej przeprowadzenie kontroli z pominięciem sporządzenia protokołu z kontroli. w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, zamieszcza się je w protokole. W protokole zamieszcza się również uwagi i zastrzeżenia; można również dołączyć dokumentację zdjęciową wykonaną na miejscu przeprowadzonej kontroli; wykonanie zaleceń pokontrolnych podlega sprawdzeniu w drodze ponownej kontroli, po upływie terminu wyznaczonego w protokole na podjęcie działań naprawczych; nieprawidłowości stwierdzone podczas kontroli lub ponownej kontroli mogą skutkować zastosowaniem sankcji na podstawie:- art. 334 w związku z art. 96 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, – art. 191 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. ustawa o odpadach,- art. 27h ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, – art. 10 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Orzekanie w sprawach, następuje na zasadach i w trybie określonym w ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.