Powrót do listy komunikatów Opublikowano: 13.01.2025 Przypomnienie dotyczące obowiązków właścicieli w systemie gospodarki odpadami w Gminie Krzyżanowice Obowiązki właścicieli nieruchomości zamieszkałych (jednorodzinne, wielorodzinne): Właściciel nieruchomości zamieszkałej wyposaża nieruchomość w pojemnik do zbiórki odpadów zmieszanych oraz popiołu. Właściciel jest obowiązany złożyć do Wójta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami i na bieżąco aktualizować deklarację nanosząc zmiany będące podstawą do ustalenia należności opłaty za gospodarowanie odpadami (urodzenia, zgony, zmiana miejsca zamieszkania itp.). Jeżeli z jakiś względów właściciel nie ma możliwości złożenia zmian może dokonać zmian jego pełnomocnik (pełnomocnictwo potwierdzone przez notariusza). Każdy właściciel czy też użytkownik nieruchomości zobowiązany jest do prawidłowej segregacji odpadów komunalnych. Odpady należy segregować z podziałem na 5 frakcji: PAPIER (pojemnik/worek w kolorze niebieskim), METALE I TWORZYWA SZTUCZNE (pojemnik/worek w kolorze żółtym), SZKŁO (pojemnik/worek w kolorze zielonym) BIO (pojemnik/worek w kolorze brązowym) ZMIESZANE ODPADY KOMUNALNE (pojemnik w kolorze czarnym) Dzięki prawidłowej selektywnej zbiórce odpadów gmina może osiągnąć odpowiednie poziomy recyklingu odpadów. Nieosiągnięcie ich jest zagrożone nałożeniem kary na gminę, a jednocześnie prawidłowa segregacja odpadów wpływa na obniżenie kosztów funkcjonowania systemu. Właściciele nieruchomości, którzy posiadają kompostownik przydomowy i kompostują w nim bioodpady, mogą uzyskać ulgę. Należy zgłosić fakt jego posiadania i kompostowania w nim bioodpadów, składając deklarację.