Powrót do listy komunikatów Opublikowano: 13.01.2025 UWAGA: Kontrola nieruchomości niezamieszkałych (przedsiębiorcy), na których powstają odpady komunalne Gmina Krzyżanowice ma obowiązek sprawdzania, czy właściciele nieruchomości nieobjętych zorganizowanym przez Gminę systemem posiadają umowy na odbiór odpadów komunalnych. Kontrola taka odbywa się co najmniej raz na 2 lata, zgodnie z planem kontroli. W ramach prowadzonych działań kontrolnych, właściciele nieruchomości zobowiązani są do okazania posiadanych umów oraz dowodów ponoszonych opłat. W przypadku, gdy w umowie stwierdzone zostaną nieprawidłowości, właściciel nieruchomości zostanie wezwany do ich usunięcia w określonym terminie. Najważniejsze informacje: Przedmiotem kontroli są nieruchomości niezamieszkane, na których powstają odpady komunalne, nieobjęte zorganizowanym przez Gminę Krzyżanowice systemem odbioru odpadów komunalnych (np. sklepy, inne obiekty usługowe, obiekty produkcyjne itp.). Kontrole prowadzone są przez pracowników Urzędu Gminy Krzyżanowice oraz funkcjonariuszy Straży Miejskiej. Obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych spoczywa na właścicielu nieruchomości niezamieszkanej. Umowy na odbiór odpadów powinny być podpisane z przedsiębiorcami wpisanymi do Rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Przedsiębiorca zobowiązany jest do nieprzekraczania górnych stawek opłat za usługi odbierania odpadów komunalnych, określonych w Uchwale nr LVII/53/2023 Rady Gminy Krzyżanowice z 27 czerwca 2023 r. w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych. Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą, w wyniku której powstają odpady komunalne, zobowiązany jest do prawidłowej segregacji zgodnie z obowiązującym na terenie całego kraju Wspólnym Systemem Segregacji Odpadów, zasady „5 frakcji odpadów”. Określona w umowach częstotliwość odbioru poszczególnych frakcji musi być zgodna z prawem miejscowym. W przypadku nieokazania umowy lub stwierdzenia w niej uchybień, w stosunku do właściciela nieruchomości wydawana będzie decyzja, obowiązująca przez 1 rok. Na jej podstawie świadczona będzie usługa odbioru odpadów komunalnych przez firmę wskazaną przez Gminę. W takim przypadku dotychczas podpisane umowy przestają obowiązywać. * art. 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach